Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zondag 28 september 2014

Structure - Culture - Power

Met de start van het eerste leerarrangement van het 2e leerjaar van de Master Leren en Innoveren ga ik weer verder met dit blog. LA3 gaat over initiëren en begeleiden van onderwijsvernieuwingen, de core-business van mijn werk als I-adviseur. Maar nog genoeg te leren over organisatiestructuren, -cultuur, leiderschap en innovatie verspreiding :)

De 1e opdracht was om een mindmap te maken over wat ik nu al weet over het begeleiden van onderwijsvernieuwing. Ik heb dat gedaan rondom de 4 thema's:
  1. hoe gaat de verspreiding van vernieuwingen
  2. structuren in/van organisaties
  3. culturen in/van organisaties
  4. power in/leidinggeven aan organisaties
Voor mijn mindmap heb ik gegrasduind in mijn buitenboordbrein 2beJAMmed. In de loop der jaren heb ik al wel het een en ander gelezen over de toekomst van organisaties en leiderschap.

Maak je eigen mind maps bij MindMeister

Ik heb gebruik gemaakt van het voorgeschreven artikel van Frank Guldenmund: Organisatorische structuur, cultuur en interactie en de mogelijke rol van macht daarbij

Volgende week gaan we leerteams vormen rondom deze 4 thema's. Ieder leerteam moet 1 thema uitdiepen en via een kennisdialoog aan de andere 3 leerteams presenteren.

Tevens moet ik een plan opzetten voor een leerinterventie (een actueel praktijkvraagstuk) waarin ik een onderwijsvernieuwing binnen Zuyd moet initiëren. Elke week moet ik de consequenties van het geleerde voor mijn leerinterventie overdenken. Het advies om een logboek bij te houden wordt natuurlijk opgevolgd in dit blog :)

Tsja ....welke leerinterventie? welke collega's?
  • open en online onderwijs - faculteit ICT -> vervolg op LA2
  • integreren 21st century skills in curriculum opleiding Ergotherapie -> parallel aan mijn LA5 onderzoek
  • of toch nog een ander?
Daar moet ik nog maar eens goed over nadenken ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten