Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

maandag 12 mei 2014

Pecha Kucha

Maandag heb ik dan mijn presentatie voor LA2. De keuze was vrij in welke vorm dat kon: pitch of pecha kucha. Omdat ik nog nooit een pecha kucha hebben gedaan, koos ik voor deze uitdaging.

Een pecha kucha is een diavoorstelling van 20 afbeeldingen van 20 seconden per dia, een totale tijd van 6:40 minuut dus.
Ik ben gekozen voor Powerpoint en ben begonnen met 20 lege dia's te maken. Omdat elke dia maar 20 seconde vertoond mag worden heb ik via de optie overgangen een overgang tussen de dia's geselecteerd en vervolgens hier ingesteld dat automatisch na 20 seconden de volgende dia wordt getoond (dus niet na een muisklik).


Ik bedacht me dat het eigenlijk wel handig was als ik een timer op elke dia had staan waarop ik zou zien wanneer de volgende dia zou verschijnen, dat zou me wat houvast geven. Ook dat kan. Ik vond verschillende filmpjes en uitleg hierover, bijvoorbeeld via Willem Karssenberg.


Je selecteert / maakt een afbeelding van een tijdbalk of een klok.
Je kiest bij animaties -> eind -> wissen en kiest bij effectopties voor de richting van links. Vul bij start 'na vorige' in en bij duur het aantal van 20 seconden.
Deze afbeelding met bijbehorende animatie kopieer je en voeg je op elke dia in (of je kopieert deze dia nog 19 x).

Op het weblog REshape las ik handige tips die ik gebruikt heb voor mijn voorbereiding (ik heb geen gebruik gemaakt van een storybord, tijdens het herschrijven van mijn trapmodel heb ik deze presentatie gemaakt):

  • Zorg dat je per dia niet te veel wil vertellen. Er is geen 'terug' en 'vooruit, de dia's gaan automatisch verder.
  • Vermijd het gebruik van tekst in je dia's. Je publiek heeft immers maar 20 seconden de tijd om de tekst te lezen. Ze moeten ook nog naar jou luisteren. Dit betekende dat ik nog eens kritisch naar de afbeeldingen van mijn trapmodellen heb gekeken.
  • De dia's zijn illustratief voor je verhaal.
  • Uiteraard kun je een blokje van 20 seconden ook gebruiken om een filmpje te laten zien, een dansje te doen (haha) of een stukje te zingen (nou nee), iets voor te lezen, iets te demonstreren ... alles kan.
  • Het 20x20 formaat laat weinig ruimte voor improvisatie. Dus oefenen. En nog een keer. En leer de presentatie uit je hoofd. Ook geen kaartjes? Nee, ook geen kaartjes!
  • Of je het goed doet of slecht. Het maakt niet uit. Na 6:40 minuut is het voorbij.
Ik zag een paar erg creatieve pecha kucha's, nou dat zal het niet worden deze keer. Misschien een volgende keer of ....


Als dit nou lukt dan kan ik ook nog eens een Ignite proberen. Het schijnt iets gemakkelijker te zijn dan een Pecha Kucha. Bij Ignite krijgt een spreker 5 minuten voor 20 dia's, elke dia verdwijnt dus na 15 seconden.Dat betekent bij een spreeksnelheid van 160 woorden per minuut dat je ongeveer 40 woorden per dia hebt.
Ignite's motto: "enlighten us, but make it quick"...

Klik hier voor mijn Pecha Kucha



Ik heb dit gebaseerd op mijn herziene versie van het trapmodel.

1 opmerking: