Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

woensdag 28 mei 2014

Eigentijds of eigenwijs curriculum?

Deze week stond in het teken van mijn herontwerp. Ook landelijk stond curriculumherziening in de belangstelling. De Onderwijsraad heeft vorige week een rapport gepubliceerd: Een Eigentijds curriculum. Een advies om het curriculum te vernieuwen en om het proces van vernieuwing ook te verbeteren. Noodzakelijk. Jelmer Evers heeft hierover een mooi blog geschreven en vraagt zich af of een nieuw curriculum genoeg is. Ik heb het curriculum geanalyseerd volgens Van den Akker, uitgesplitst naar intended (beoogd), implemented (uitgevoerd) en attained (bereikt).

Tijdens het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media sprak Helen Keegan. Zij heeft door gamification het verborgen curriculum aan geboord bij studenten. Een geweldig verhaal dat je na kunt lezen op mijn blog op 2beJAmmed. De meeste kracht heeft, dat is mijn conclusie na haar good practice, toch wel het hidden (verborgen) curriculum! De tijd voor een eigentijds curriculum is al voorbij, op naar een eigenwijs curriculum!

Heleen Keegan heeft haar verhaal ook al op andere bijeenkomsten gedeeld. Bovenstaande video laat ongeveer zien wat zij tijdens NCOSM ook verteld heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten