Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

donderdag 10 april 2014

Trapje op of trapje af?

In mijn herontwerp probeer ik twee doelen te integrereren: kennis over basis wiskunde (niveau 3F) en zelfgestuurd leren.  Hiervoor heb ik 2 trappen gebouwd, De trap voor wiskunde volgens Miller waarin de criteria voor het onderdeel verhoudingen binnen wiskunde zijn benoemd, De 2e trap die horinzontaal verzwaard, gaat over zelfgestuurd leren. In mijn herontwerp voor de online leeromgeving wil ik gebruik maken van de 5 stappen van Gilly Salmon en e-tivities beschrijven.

Tijdens de besprekingen in ons ontwerpbureau kregen we de feedback het niet te ruim te pakken, het herontwerp vooral klein te houden. Volgens mij heb ik het nu te klein gemaakt, Afwachten maar ....



Ik heb het boek van Valcke maar weer eens ter hand genomen, maar het blijft trapworstelen ;)



3 opmerkingen:

  1. Hoi Judith,

    Volgens mij zit er zowel horizontaal en verticaal een verzwaring in je leerdoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judith,
    Voor het rekenen en zelfsturing vang je veel aspecten in een trapmodel. Lijkt me handig, maar roept bij mij wel vragen op naar wat concretere doelen. Zelfsturing is heel breed dus dat maakt het ook lastig om daaruit aspecten concreet uit te werken. Ik weet niet of dit stuk nu te algemeen is geformuleerd? Je achtergrondinformatie en onderbouwing is voor mij helder.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Judith,
    Voor het rekenen is je onderbouwing duidelijk. Je trapmodel zelfsturing geeft helder de opbouw aan. Hier zet je variabelen bij elkaar die je uit elkaar zou kunnen halen: hij voert opdrachten uit binnen de vastgestelde tijd, toont minder / eigen initiatief, vraagt advies aan docent of peers, werkt samen, beoordeelt / plant zelf zijn (tussen) product of dat van anderen.Als je deze onder elkaar zou verwoorden, dan beantwoord je naar mijn idee ook de vraag van Eric.

    BeantwoordenVerwijderen