Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

woensdag 30 april 2014

Bye Bye Miller

Voor mijn trapmodel Wiskunde had ik de piramide van Miller gebruikt.

Na de feedback met mijn ontwerpbureau Trapeze heb ik besloten deze los te laten. Ik had in mijn 4 deling weten - weten hoe - tonen - doen namelijk niet kennis / vaardigheden / gedragscomponenten opgenomen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Het Referentiekader Taal en Rekenen had al een prachtige opbouw:

  • paraat hebben: kennis van feiten en begrippen, reproduceren, routines, technieken; 
  • functioneel gebruiken: kennis van een goede probleemaanpak, het toepassen, het gebruiken binnen en buiten het schoolvak; 
  • weten waarom: begrijpen en verklaren van concepten en methoden, formaliseren, abstraheren en generaliseren, blijk geven van overzicht
Mijn oude wiskundetrap heb ik vervangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten