Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

donderdag 13 februari 2014

Mijn Onderwijsontwerp ervaringen & passies

In mijn 25 jaar als bibliothecaris heb ik vaker bibliotheekinstructies en informatievaardigheden trainingen verzorgd. Dit soort trainingen wordt door studenten vaak saai gevonden. We hebben het geprobeerd door middel van kennisoverdracht (verhaaltje overdragen), met (Blackboard) toetsen, gekoppeld aan opdrachten die studenten hadden gekregen. Tijdens een workshop Brein meets social media hoorde ik dat je leerprocessen niet moet uitgaan van wat je niet kan (dat is te negatief) maar een positieve benadering moet kiezen. Deze kennis heb ik meegenomen en doorgegeven aan een bibliotheekcollega die hiermee aan de slag is gegaan.

De laatste jaren verzorg ik regelmatig trainingen aan docenten op het gebied van inzet van web2.0 tools. Deze zijn vrijwillig en worden ook niet getoetst.Sommige zijn in de vorm van een game (het TPACK-spel) andere in een workshopvariant (gewoon aan de slag). Zie mijn powerpointpresentaties en prezi's.

Mijn kracht zit in het enthousiasme voor het onderwerp en de interactie. De interactie probeer ik door game en stem (Shakespeak. Mentimeter) elementen in te bouwen. Tevens blog ik over een training en voeg hier wat extra (achtergrond)informatie toe zoals in de onlangs verzorgde training: Create, donate, relate, repeat.

Voor dit LA zou ik dit soort elementen ook in het formele onderwijsaanbod (bachelorstudenten) willen proberen te integreren, maar ook in een online omgeving. Hierin lijkt het me wel noodzakelijk een evenwicht in aan te brengen. Te veel gamen, stemmen, feedbacken verveelt ook lijkt me zo.
Bij het ontwerpen staat bij mij de lerende centraal: hoe wil zij leren, wat wil zij leren, wat kan & weet zij al en waar wil zij naar toe?

Tegeltjeswijsheid van Sharon & mij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten