Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zondag 23 februari 2014

Curriculum analyse deel A en B

Van den Akker (2003)

Het beoogde curriculum gaat over de vraag welke visie er bestaat over het curriculum en over hetgeen dat wordt gecommuniceerd naar de betrokkenen. Om zicht te krijgen op het beoogde curriculum heb ik de volgende bronnen/documenten geanalyseerd:
  • Strategie Zuyd 2014-2014. Versie 1.0, januari 2014. Nota, brochure en bijbehorende Prezi 
  • Concept Onderwijsvisie. Rob Olthof, 17-01-2014
  • Website van de de faculteit ICT, Zuyd Hogeschool
  • Documentatie op Infonet (de intranetomgeving van Zuyd) van de faculteit ICT
  • Projectplan Bachelor of ICT (HBO-ICT). Concept-versie 2.0, 03-02-2013
  • Onderwijsconcept en inrichting opleiding HBO-ICT. Versie 3.2, 10-01-2014
  • HBO-ICT Curriculum Bachelor Examenprogramma propedeuse 2013.Start Cohort 2013 – 2014 Major Propedeuse voltijd
  • HBO-i-model 
De vroegere opleidingen Informatica (I), Informatie Management (IM), Netwerk Infrastructuur Design (NID) en Technische Informatica (TI) vormen de basis van de nieuwe opleiding ICT die in september 2013 gestart met de brede propedeuse. Na het 1e jaar kiest de student voor één van de ICT-profielen: Information Management (IM), Information Technology (IT) of Infrastructure Design (ID).

De bronnen heb ik gevonden met hulp van de onderwijscoördinatoren van de faculteit ICT (betrokken bij het ontwerp en implementatie van curriculumherziening). Inmiddels heb ik ook toegang tot de Blackboard-community waar de projectdocumenten van de curriculumwijziging gedeeld worden.
Ik ben nog op zoek naar de gebruikte modellen voor het vernieuwde onderwijsconcept. (id dit de juiste?) IEEE en BoKS (Body of Knowledge voor de bacherlor ICT, relevant voor alle HBO-opleidingen) van NLQF (Dit zijn modellen die gericht op onderwijsprogramma’s op bachelor niveau).

Ik heb mijn Prezi (Curriculum Analyse Deel A) verder aangevuld en begin gemaakt met de 800 woorden tellende beschijving voor Curriculum Analyse Deel B.

Volgende week heb ik gesprekken gepland met onderwijscoördinatoren en teamleiders.
Verduidelijkende vragen voor de onderwijscoördinatoren mbt beoogd curriculum:
  • Wat zijn de vernieuwingsaspecten voor het nieuwe programma en wat zijn de veranderingen ten opzichte van het oude programma? 
  • Hoe zijn de beoogde veranderingen tot uitdrukking gekomen in het programma?

Model samensmelting onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk
zoals geïllustreerd in Concept Onderwijsvisie (Rob Olthof, 17-01.2014)
De teamcoördinatoren wil ik mbt het uitgevoerde curriculum vragen:
  • Wat zijn de interpretaties en percepties van de docenten tav de beoogde vernieuwing?
  • Hoe brengen de docenten de vernieuwde propedeuse in de praktijk?
Voor het bereikte curriculum zal ik ivm beperkte tijd vragen om input via blokevaluaties door studenten en NSE-uitkomsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten